طراحی مرکز هنرهای نمایشی گیلان، با تاثیر از هنر نمایش
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده فاطمه جعفری ماتک
- استاد راهنما عطااله طاهایی مهرداد جاویدی نژاد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و پیشرفت تکنولوژی و تغییر فکر و در نهایت تغییر شیوه زندگی انسانها، موجب افزایش ارتباطات دیجیتالی ومجازی و کمرنگ شدن ارتباطات و تعاملات اجتماعی بطور حضوری شده است. فضاهای جمعی یا بصورت مکانی در آمده که فقط انسانها را بصورت توده در کنار هم قرار می دهد و یا فرم و ساختار آن با نیاز ها و خصوصیات (الگوهای رفتاری) جامعه انطباق نداشته و در نتیجه مردم تمایلی برای حضور در این فضاها ندارند. نمایش به عنوان یک هنری زنده، دارای قوی ترین کنش بین انواع دیگر هنر است. لذا نمایش به عنوان یک هنر جمعی و زنده می تواند راهکار مناسبی برای جذب افراد به مکانهای عمومی، و بخصوص فضاهای نمایشی، معرفی شود. همچنین با توجه به عدم رشد تاتر در ایران و فراموش شدن اندک تاتر باقی مانده، و نیز عدم وجود سالنها و فضاهای مناسب برای اجرای نمایش و آموزش و رشد آن، و با وجود تعداد زیادی فارغ التحصیل و دانشجوی علاقه مند به کار در این رشته، بنابراین طراحی یک فضای مناسب تاتری که بتواند در عین حال پاسخگوی نیاز های امروز تاتر و همچنین محل مناسبی برای رشد و جذب تماشاگر و ایجاد یک فضای اجتماعی کوچک برای تعاملات بیشتر، در دنیای رو به تغییر امروز باشد، بسیار ضروری است. این تحقیق در جستجوی جنبه های نمایشی زندگی اجتماعی روزمره در فضاهای عمومی است و به توصیف چگونگی طراحی فضای عمومی خاصی می پردازد که آن نمایش و در واقع تعاملات و روابط انسانی را پشتیبانی و تقویت کند. در نهایت به این فرض خواهیم رسید که با توجه به اینکه نمایش در یک حضور گروهی شکل می یابد، که در ارتباط مستقیم با مخاطب خود قرار دارد و همچنین با توجه به ساختارش، که قابلیت چندانی در جذب مخاطب دارد، لذا می تواند انگیزه مناسبی برای حضور افراد در یک مکان عمومی باشد. در این تحقیق، در مرحله اول با بررسی اهمیت وجود روابط اجتماعی بین انسانها، به لزوم ایجاد فضاهای عمومی بعنوان مکانی برای ایجاد این روابط پرداخته شده است و در مرحله دوم با بررسی هنر نمایش، ساختار و تاریخچه آن، به کارکرد اجتماعی آن اشاره شده و در مرحله سوم با تجزیه و تحلیل دو محور نمایش و روابط اجتماعی راهکار هایی ارائه شده است و در نهایت با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در خصوص طراحی فضاهای نمایشی و همچنین راهکارهای پیشنهادی به طرحی از فضای اجرای نمایش رسیدیم. سرانجام اینکه با توجه به ماهیت داده های تحقیق، شیوه پژوهش کیفی بوده است. با مروری بر ادبیات تخصصی مرتبط با فضاهای عمومی مشخص می گردد که بدلیل گستردگی موضوع، عوامل گوناگون و در عین حال متفاوتی بر شکل گیری و طراحی مراکز اجرای نمایش، تاثیر گذار می باشند که در اینجا تنها عمده ترین ویژگی های تاثیر گذار با محوریت الگوی هنر نمایش، و با رویکرد تقویت تعاملات اجتماعی در نظر گرفته شده است.
منابع مشابه
طراحی مرکز هنرهای نمایشی اردبیل
نمایش را باید یکی از قدیمی ترین اشکال هنری انسان دانست. این هنر در اعصار مختلف، ابزار مناسبی برای برقراری تعاملات فرهنگی و مناسبات فکری بوده است. کشور ایران علی رغم داشتن سابقه ای سترگ و کهن در عرصه فرهنگ، از امکانات نمایشی مناسبی برخوردار نیست. یکی از بزرگترین مشکلات جامعه تئاتری کشور کمبود فضاهای استاندارد نمایشی است که این مشکل خود منشأ و ریشه بسیاری دیگر از معضلات جامعه تأتری کشور گشته است....
توسلات ادبیات عرفانی به هنرهای سنتی نمایشی با تکیه بر نمایش عروسکی
یکی از زمینهها در پژوهشهای ادبیبررسی پیوند هنر و ادبیات و دادوستدهایی است که از دیرباز میان این دو در جریان بوده است. از جلوههای آمیختگی ادبیات و هنر که به درستی توجه پژوهشهای پیشین را جلب نکرده آن است که عارفان ایرانی و عرب، در تألیفات منظوم و منثور خود، توسلات شگفتانگیزی به هنرهای نمایشی عروسکی داشتهاند. این پژوهش با دقت نظر در رویکرد هنرمندانة عارفان به نمایش عروسکی، بهویژه نمایش س...
متن کاملمرکز هنرهای نمایشی
با بررسی اجمالی از تاثیر مجموعه نمایشی و نقش آن در اعتلای فرهنگ یک جامعه می توان گفت سینما با ریشه ای نو پا و تئاتر با یک حالت بومی فراموش شده در ایران متظاهر می شود. تئاتر ایرانی هر چند که در دربار پادشاهان بصورت تغذیه و قبل از اسلام بصورت مجالس سرور سابقه طولانی دارد و در کنار آن پرده داری و معرکه گیری نیز تظاهر کرده است با این حال در زمان حاضر فاقد هر گونه محتوای لازم تئاتر مناسب زمان است . ...
15 صفحه اولطراحی مرکز هنرهای نمایشی اصفهان(تئاتر شهر اصفهان)
این رساله با موضوع طراحی تماشاخانه(مجموعه هنرهای نمایشی: نمایش- حرکات موزون - شاهنامه خوانی – تعزیه و...) در شهر اصفهان ، سعی دارد فضایی درخور هنرهای نمایشی با توجه به ریشه ها و اصالت ایرانی و متناسب با پیشرفتهای امروزی طراحی و ارائه نماید . طرح موضوع و بیان مساله: معماری به عنوان فن ساخت سر پناه برای انسان در مرتبه ای و هنر بروز و ظهور اعتقادات و ارزشهای انسانی در مرتبه ای دیگر دارای دو وجه...
15 صفحه اولسرای تماشا (مرکز هنرهای نمایشی اصفهان)
سوال اولیه این پایان نامه چگونگی و کیفیت طراحی یک مجموعه برای هنرهای نمایشی در یک بستر شهری با پتانسیل غنی تاریخی بود. فضایی که بتواند با ویژگی های معمارانه خود بستر مناسبی برای فعالیت های نمایشی ایجاد، جاذب مخاطبان عام باشد و یک فضای سرزنده شهری ایجاد کند. به دنبال یافتن پاسخ برای چگونگی استفاده از پتانسیل های مکانی به شناسایی الگوهای رایج رفتاری پرداخته شد. این منظور. مرحله اول، بازشناسی مولف...
طراحی معماری بنای مرکز هنر های نمایشی شهر تهران
شهر به عنوان یکی از دستاوردهای مدرن جامعه بشری سکونتی گسترده را شامل می گردد و معمولا تجمعی از مردم و فرهنگهای متفاوت را تداعی میکند. اما مهمترین نکته در مفهوم شهر کنش موجود میان سبک زندگی و محیط زندگی است. در اینجا تعریف محیط زندگی به عنوان یک محصول انسانی نیز ضروری به نظر می رسد. محیط زندگی که یک مفهوم بیشتر مکانی است، مجموعه ای از عوامل و آیتمهای گوناگون فیزیکی را شامل می شود که به صورت یک م...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023